Το “Κριθή & Έλαιον” και οι ιδιότητές του.

Το κριθάρι από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι και σήμερα αποτελεί το βασικό στοιχείο διατροφής. Είναι εξαιρετική πηγή διαιτητικών ινών, πλούσιο σε μεταλλικά στοιχεία, ιχνοστοιχεία, φυτικές ίνες, βιταμίνες Β1, Β3, λουτείνη, ζεαξανθίνη και μέταλλα. Επίσης είναι μια άριστη πηγή υδατανθράκων που είναι η κύρια πηγή καυσίμων του σώματός μας, και μια καλή πηγή πρωτεΐνης που συμβάλει στην διατήρηση της δομής των κυττάρων και των ιστών. Όπως και τα άλλα δημητριακά το κριθάρι είναι πλούσιο σε διαλυτές και αδιάλυτες φυτικές ίνες. Τα κριθαρένια κουλούρια της “Κριθή &Έλαιον” είναι πλούσια σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, βιταμίνη Β1 (θειαμίνη) και βιταμίνη Β3 (νιασίνη). Όλες οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι απαραίτητες για να διευκολύνουν το μεταβολισμό της ενέργειας και την μετατροπή των τροφίμων και ειδικά των υδατανθράκων σε ενέργεια. Βοηθούν επίσης στον μεταβολισμό των λιπών και των πρωτεϊνών. Η θειαμίνη και η νιασίνη είναι σημαντικές για την διατήρηση ενός υγιούς νευρικού συστήματος , την σωστή λειτουργία του ήπατος καθώς και την διατήρηση της υγείας του δέρματος, των μαλλιών και των ματιών.Τα κριθαρένια κουλούρια της“Κριθή & Έλαιον”είναι πλούσια σε ορυκτά : 230mg φώσφορο, ιχνοστοιχεία : 36,4mg σελήνιο και 0,64mg χαλκό τα οποία σε συνδυασμό με την βιταμίνη Ε βοηθούν στην προστασία των κυτταρικών μεμβρανών και την φυσιολογική λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα, ενώ ο χαλκός βοηθάει το σώμα μας να χρησιμοποιήσει αποτελεσματικά το σίδηρο και να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των οστών και του χόνδρου. Τέλος όλα τα προϊόντα της “Κριθή & Έλαιον” είναι αποτελεσματικά στην ενεργοποίηση του μεταβολισμού μας και την διαχείριση του σωματικού μας βάρους.


Γνωριμία με τις β-γλυκάνες.

Οι β-γλυκάνες είναι σημαντικά δομικοί πολυσακχαρίτες που βρίσκονται στα κυτταρικά τοιχώματα των δημητριακών ολικής άλεσης κυρίως στο ενδοσπέρμιο και στην εξωτερική μεμβράνη των σπόρων. Η μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε β-γλυκάνες βρίσκεται κατά σειρά περιεκτικότητας στο κριθάρι, τη βρώμη, τη σίκαλη και το σιτάρι και η περιεκτικότητα επηρεάζεται και ποικίλει ανάλογα με το σπόρο αλλά και την περιοχή καλλιέργειας του εκάστοτε δημητριακού. Συγκεκριμένα, το κριθάρι περιέχει κατ' ελάχιστο 2,5% του βάρους του σε β-γλυκάνες, η βρώμη 2,2%, η σίκαλη 1,2%, και το σιτάρι 0,4%Οι β-γλυκάνες θεωρούνται ως διαιτητικές ίνες, διότι το πεπτικό σύστηνα του ανθρώπου δεν διαθέτει τα κατάλληλα ένζυμα για τη διάσπαση και αφομοίωσή τους, εκτός του παχέως εντέρου όπου σε κάποια έκταση αποικοδομούνται από την εντερική χλωρίδα. Οι β-γλυκάνες των δημητριακών αποδεδειγμένα συμβάλουν στη ρύθμιση της εντερικής χλωρίδας, και στην περαιτέρω ρύθμιση της κινητικότητας του εντέρου, βελτιώνοντας σημαντικά στον όγκο της μάζας των κοπράνων. Αυξάνουν το χρόνο παραµονής της τροφής στο έντερο, επιβραδύνουν την κένωση του περιεχομένου του στοµάχου και την απορρόφηση της γλυκόζης, βοηθώντας σημαντικά στη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα. Επίσης έχουν την σημαντική ιδιότητα να δεσμεύουν τοξικές ουσίες, και βοηθούν σημαντικά στη μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης του αίματος καθώς και στη ρύθμιση του μεταβολισμού των λιποπρωτεινών. Η κατανάλωση δημητριακών με υψηλή περιεκτικότητα σε β-γλυκάνες αποφέρουν επιλεκτική μείωση της LDL (κακής χοληστερόλης) ενώ παράλληλα αυξάνουν την HDL (καλή χοληστερόλη).Οι β-γλυκάνες, ως διαιτητικές ίνες, είναι άπεπτες στο λεπτό έντερο, αλλά ζυμώνονται ολοκληρωτικά ή μερικά από τη χλωρίδα του παχέως εντέρου, παρουσιάζουν ενδείξεις πρεβιοτικής δράσης, παράγοντας μικρού μοριακού βάρους λιπαρά οξέα, όπως το προπιονικό και το βουτυρικό οξύ, τα οποία αποτελούν πηγή ενέργειας των κυττάρων του εντερικού επιθηλίου εξασφαλίζοντας την καλή υγεία του εντέρου. Παρουσιάζοντας προστατευτική δράση ενάντια στον καρκίνο του παχέως εντέρου. Η καθημερινή κατανάλωση τριών με τεσσάρων μερίδων δημητριακών ολικής άλεσης με μεγάλη περιεκτικότητα σε β-γλυκάνες όπως το κριθάρι και η βρώμη παίξουν σημαντικό ρόλο στον έλεγχο του σωματικού βάρους και στη βελτίωση του μεταβολισμού, όχι µόνο µέσω της ρύθμισης της γλυκόζης και ινσουλίνης, αλλά και µέσω της αύξησης της αίσθησης του κορεσμού, λόγω αύξησης του ιξώδους στο περιεχόμενο του στοµάχου και της μείωσης της απορρόφησης της τροφής από το λεπτό έντερο, δράσεις που φαίνεται ότι οδηγούν στη μείωση της όρεξης. Η μείωση της επιθυμίας για πρόσληψη τροφής, σε συνδυασμό µε µία υγιεινή και ισορροπημένη δίαιτα και ικανοποιητική άσκηση, μπορεί να βοηθήσει στον καλύτερο έλεγχο του σωματικού βάρους.

 Πηγή : Diatrofi.gr Written by Ζουμπανέας Ευάγγελος Διαιτολόγος-Διατροφολόγος.

 

Β-γλυκάνες και ανοσοποιητικό σύστημα.

Μια μελέτη του 2004 από την <<Medicine and Science in Sport and Exercise>> σε ποντίκια έδειξε ότι οι β-γλυκάνες μπορεί να αυξήσουν την άμυνα του ανοσοποιητικού συστήματος σε ότι αφορά τις λοιμώξεις του ανωτέρου αναπνευστικού.

Β-γλυκάνες και πιθανή θετική συμβολή σε ορισμένες μορφές καρκίνου.

Προκαταρτική έρευνα έδειξε ότι οι β-γλυκάνες μπορούν να ενεργοποιήσουν ένα αριθμό κυττάρων και πρωτεϊνών που πιθανόν δρουν εναντίον ορισμένων μορφών καρκίνου. Επιπλέον πειράματα σε ζώα έχουν δείξει ότι οι β-γλυκάνες έχουν την δυνατότητα να συμβάλουν στην μείωση της εξάπλωσης των καρκινικών κυττάρων. Βέβαια υπάρχουν και αρκετές μελέτες που έχουν δείξει ότι μια διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες όπως είναι οι β-γλυκάνες συνδέεται με την μείωση κινδύνου εμφάνισης καρκίνου του παχέως εντέρου.

 Β-γλυκάνες και μελέτες για επιδράσεις σε όγκους.

Οι πιθανές δράσεις των β-γλυκανών εναντίων διαφόρων όγκων έχουν αναφερθεί σε διάφορες μελέτες σε in vitro και in vivo ζωικά μοντέλα. Σε μια μελέτη σε ποντίκια η β-1,3-γλυκάνη σε συνδυασμό με γ-ιντερφερόνη ανέστειλε όγκους και μεταστάσεις στο ήπαρ.

ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΙ ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΙ ΥΓΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ Β-ΓΛΥΚΑΝΕΣ

Μετά από θετική γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA) έχουν εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή  Ένωση οι παρακάτω ισχυρισμοί υγείας :

(Κανονισμός 432/2012 & Κανονισμός 1048/2012).